Laatste dag Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Chris en Frederike Barth - de Bos - WaarBenJij.nu Laatste dag Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Chris en Frederike Barth - de Bos - WaarBenJij.nu

Laatste dag Laos

Door: Chris & Frederike

Blijf op de hoogte en volg Chris en Frederike

02 Augustus 2011 | Laos, Vientiane

Vanmorgen begon de dag prima, eerst uitslapen en vervolgens weer heerlijk ontbeten. Helaas zat het hotel voor vannacht vol en moesten we verhuizen naar een hotel een paar straten verderop. Geen probleem, dus rugzak ingepakt en hup gaan. Chris voelde zich al stukken beter dan gister en hoefde niet meer zo vaak naar het toilet. Aangezien hij nog niet topfit was en een beetje wilde rusten zijn we pas in de middag de stad gaan verkennen. Eerst opzoek gegaan naar een boekingskantoortje voor een busticket naar Thailand, want na een goede nachtrust hadden we besloten Laos te verlaten en via Thailand naar Cambodja te gaan reizen.
De regen blijft maar vallen en na de kranten er eens goed op nagetrokken te hebben bleek dat het voorlopig zo zal blijven. In Zuid Laos wilden we naar de vierduizend eilanden gaan om te relaxen, maar in de regen leek ons dat toch niet zo aantrekkelijk. Het nieuws wordt hier ook gedomineerd door de storm Nock-Ten, overal floodings, die afgelopen dagen over Zuidoost Azië trok. Via Thailand is de makkelijkste en snelste manier om in Cambodja te komen, dus morgenochtend zullen we de grens met Thailand weer passeren.
De boekingskantoortjes hadden niet de bustickets die wij nodig hadden, dus lopend zijn we naar het busstation gegaan om de tickets te regelen. Het was even zoeken, maar al snel vonden we het en waren de tickets gekocht! 2 Euro met zijn 2en voor 2 uur in de bus zitten is toch een koopje. We zijn benieuwd hoe het morgen aan de grens allemaal gaat, want het loopt altijd anders dan je van te voren denkt. Nadat de bustickets in ons bezit waren zijn we in het shoppingcentre opzoek gegaan naar de vlag van Laos voor Chris. Al snel vonden we een grote en met wat afdingen werd de koop gedaan en gingen we opzoek naar wat andere souvenirs (een mooi t-shirt van BeerLao mag natuurlijk niet ontbreken). Na het shoppen wat een stuk relaxter is dan in Bangkok was het plan om de Arc de Triomphe van Vientiane te gaan bekijken. Als snel was ie in het zicht, wat een ding! Frederike vond het een combinatie van het Kremlin in Moskou en de Arc de Triomphe in Parijs. Chris vond het spuuglelijk en kitsch, maar liet zich toch overhalen het ding te beklimmen. Ja, voor 50 eurocent (samen) kun je dat toch niet laten. In het ding zaten allerlei winkeltjes en met de trappen kwam je uiteindelijk op het dak uit. Het uitzicht was mooi, aan de ene kant Thailand en de andere de bossen van Laos. Ook de donkere wolken lieten zich weer zien en het zou niet lang meer duren voor de regen weer zou vallen. Snel nog een paar foto's gemaakt en toen weer naar beneden. Terwijl we terug liepen naar het hotel spotte Frederike een nieuwe manier van dierenvervoer. Bovenop het dak van een auto zat een hond lekker om zich heen te kijken, terwijl de auto in volle vaart door de grote drukke straat reed. Het was een enorm komisch gezicht en Chris slaagde met een beetje renwerk erin het geheel op de foto te zetten. Niet lang daarna begonnen de eerste druppels te vallen en al snel barstte de bui los. Het regende zo hevig dat we onder een boom gingen schuilen, helaas was het van korte duur en hield de boom de druppels ook niet meer tegen. Het was nog een behoorlijk eind terug en zonder poncho's zouden we zeker tot op het bot nat regenen. Frederike sprak een jongen aan die met zijn paraplu ook onder de boom stond om te weten te komen wat een tuktuk naar het centrum zou moeten kosten. Helaas voor ons reden ze niet op deze weg, maar hij stond te wachten op een vriendin die hem naar huis zou brengen en ons ook wel bij het hotel wilde afzetten. Al snel zaten we in de auto en reden we richting het hotel. Gezellig te babbelen over het leven hier in de stad en lekker droog. Het laaste stuk weg bleek eenrichtingsverkeer te zijn en moesten we rennen door de regen. Nu zitten we na een lekkere laatste maaltijd met BeerLao te relaxen en ons in te lezen voor een week Cambodja. We hebben er zin in!